چند سالی است که تکنیک بازی سازی بطور جدی وارد فضای بازاریابی شده است. بسیاری از شرکتها در دنیا به این نتیجه رسیده اند که از تحریک روحیه رقابتی مشتری و میل آنان به شهرت میتوانند برای فروش بیشتر استفاده کنند و اتفاقا مواردی است که از نتایج پیاده سازی بازی سازی بازاریابی آنلاین است. نشریه فوربز اعلام کرده بود ۴۰ تا ۷۰ درصد ۱۰۰۰ شرکت برتر دنیا تا سال جاری میلادی به نوعی از تکنیکهای بازی سازی در کسب وکار خود استفاده کرده اند.امروزه مثالهای زیادی از بازی سازی در فضای آنلاین وجود دارد و برندهای مشهور به استفاده از تکنیکهای آن توجه جدی میکنند. لینکداین ، گوگل، مایکروسافت و . . . از بازی سازی نه فقط به عنوان ابزار بازاریابی بلکه به عنوان وسیله ای برای تعامل بیشتر با مشتری استفاده میکنند. از مشتری برای انجام کارهای مختلف مانند کامل کردن پروفایل و یا ترجمه لغات و عبارتها به زبانهای مختلف دعوت میکنند و برای آن جایزه و عنوان در نظر میگیرند.

نیازی نیست تا شرکت شما جزء ۱۰۰۰ شرکت برتر باشد تا به فکر استفاده از بازی سازی بیفتید. بازی سازی را میتوانید برای بسیاری از محصولات و سرویسهای خود پیاده سازی کنید. اگر میخواهید با بودجه کم و در حد چند اقدام ابتدایی از تکنیکهای بازی سازی مثلا در محتوای وبسایت خود استفاده کنید موارد زیر ارزش امتحان کردن را دارد. اما قبل از استفاده از آنها به خاطر داشته باشید شناخت مخاطب مثل هر تکنیک دیگری پیش نیاز جدی بازی سازی است.

گام به گام بازی سازی

۱٫ کوچک شروع کنید : اگر تا بحال بازی سازی را امتحان نکرده اید، یکی از ساده ترین تکنیکها، جایبزه دادن به مشتریان در برابر بازدید از صفحه برند شما در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب و به اشتراک گذاری آن، دیدن ویدئوهای شما و یا لایک کردن پستهای شماست.

۲٫ بازی را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید : صرفنظر از اینکه از چه بازی استفاده میکنید، سادگی بازی کردن برای مخاطب برای وارد شدن او به بازی ، بسیار حیاتی است. اگر فرآیند جایزه دادن و یا بازی طراحی شده در وبسایت شما تا آن حد پیچیده است که باید یک راهنمای یک صفحه ای برای آن نوشته شود تا مشتری آن را بخواند، احتمالا بازی شما بازیکنی نخواهد داشت. روش بهتر شکستن مراحل بازی به قطعات کوچکتر و تعیین هدفهای کوچک در برابر عملکرد ساده تر برای هر مرحله است تا مشتری در هر مرحله با ذره ای دانش بیشتر ، به آهستگی در کل فرآیند و مراحل بازی دانش و مهارت خود را افزایش دهد.یکی از بهترین مثالها در جهت ساده کردن بازی برای کاربر، بازی فارمویل در فیسبوک است. در این بازی در هر مرحله فقط اطلاعات مورد نیاز برای گذر از همان مرحله به کاربر داده میشود و در عمل آنها را وارد انجام یک بازی نسبتا پیچیده میکند بدون اینکه پیچیدگی آن در ابتدا برای کاربر ترسناک و بازدارنده باشد.

۳٫ بازی سازی در راستای بازاریابی : همانطور که دیدن رشد بازدید کننده برای وبسایت بسیار هیجان انگیز و خوشایند است، باید مراقب همراستا بودن بازی سازی با بازاریابی نیز باشید در غیر اینصورت کاربر فقط بازی میکند و از سایت خارج میشود. باید سعی کنید حداقل از حضور او برای آگاهی دادن بیشتر درباره محصولاتتان و یا هدایت او برای نوشتن نظرات خود در خصوص سایت شما و تجربه اش از آن استفاده کنید. میتوانید در مراحل مختلف او را به صفحات مختلف وبسایت هدایت کنید تا با محصولات و سرویسهای شما بیشتر آشنا شود. یا میتوانید برای ثبت نام در خبرنامه و یا لیست ایمیل سایت شما جایزه ای در نظر بگیرید که موقعیت او را در بازی بهتر کند.

۴٫ کمک بگیرید : بازی سازی کار پیچیده و مشکلی است و نیازمند بروزرسانی و نگهداری دائمی است. اگر به اندازه کافی مشغولیت های اساسی برای محتوای خود دارید بهتر است با تامل به سمت بازی سازی بروید و برای این کار از متخصصین آن بهره بگیرید. برون سپاری فرآیند بازی سازی میتواند برای ابتدای کار مفیدتر باشد.

برای مطالعه جدیدترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.