marketing concept with business graph and chart hand drawing on blackboard


بازاریابی چیست؟ در نگاه اول با شنیدن کلمه ی بازاریابی  چه چیزی تو ذهن هر شخص می آید؟ با نگاهی اجمالی بر روی هر برگه هایی از نیازمندی یا هر سایت و کانال استخدامی حتما با عبارت “به یک بازاریاب توانا با روابط عمومی بالا نیازمندیم” روبرو شده اید. بیشتر افراد، تصور غلط یا به گونه ای تصور خوبی از این شغل در ذهنشان خطور نمی کند. فرض را بر این می گذارند که افرادی به صورت حضوری و یا تلفنی، به معرفی محصولات و صحبت کردن درباره ویژگی های محصول می پردازند. در اینجا منظور از محصول صرفا کالا نیست و شامل هم کالا و هم خدمات می باشد.

بازاریابی را می توان یک علم دانست، علمی که درآن مباحث روان شناختی، جامعه شناختی و… همراه است. فرد بازاریاب باید روحیات و انواع شخصیت ها را بشناسد؛ همچنین باید بداند که چه عواملی بر روی روان، شخصیت و ادراکات فرد تاثیر می گذارند تا بتواند آن ها را کنترل کند و یا به سمتی که خودش میخواهد جهت دهی کند تا رفتار مورد انتظار از فرد انجام گیرد.

بازاریابی چگونه نیازهای جامعه را مرتفع می نماید؟

افراد جامعه متشکل از کودکان، نوجوانان، بزرگسال، میانسال و افراد سالخورده می باشد.  هر یک از این طبقه های جامعه نیازهای مربوط به خود را دارند و در جهت رفع آن تلاش می کنند تا به گونه ای نیاز خود را ارضا کنند. باید به این نکته توجه شود که افراد بخاطر حس کمال گرایی و تنوع گرایی به دنبال انواع کالا و خدمات می روند. خود را صرفا معطوف به استفاده از یک مارک (وفاداری به مارک) نمی کنند. مردم یک جامعه را علاوه بر اینکه می توان طبق مولفه های جمعیت شناختی تقسیم کرد؛ میتوان از روی دیدگاه های مصرف کننده، نگرش و درک آن ها هم تفکیک کرد. بازاریاب در وحله اول، باید با تمام اقشار جامعه آشنایی داشته باشد که نیازمند علم جامعه شناختی است.

بازاریاب به عنوان کسی که در یک شرکت استخدام می شود و وظیفه ی بازاریابی را بر عهده می گیرد. برخلاف فکر عموم مردم که صرفا فروش کالا را میخواهد انجام دهد، بازاریاب ها شریان های حیاتی شرکت می باشند. آن ها با رفتن در بین مردم و آشنایی با محیط اقدام به شناختن محیط می کنند و نیازهای اشخاص را میشناسند. حتی گاهی با بازخوردی که با پرس و جو، تحقیقات میدانی و مطالعاتی انجام می شود به نیازهای پنهان می رسند که خود افراد هم نمی دانند. بازاریاب نتایج حاصل شده را به مسئولان و مدیران بازاریابی ارائه می دهد. مدیران و طراحان برنامه هایی را برای رفع نیازها تدوین می کنند.  گاهی حتی با طراحی و خلق یک محصول جدید در راستای تبلیغات مصرف کننده را به سمت استفاده از کالای جدید سوق می دهد. وظیفه ی بازاریاب با اینکه در سطح عملیاتی شرکت می باشد اگر بازخوردهای خوب و جامعی به سطوح بالاتر ندهد؛ شرکت را دچار ریسک و لغزش می کند. پس به این نتیجه می رسیم که بازاریابی یک شغل نیست و یک هنر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.