در دنیایی که روز به روز بر تعداد رقبا در هر کسب و کاری افزوده می شود، تبلیغات حرف اول را برای بازاریابی می زند. در صورت نبود تبلیغات نمی توان به این سادگی ها در بازارهای کنونی دوام آورد و حذف از بازار، نتیجه ای قطعی برای کسب و کار خواهد بود.

در بین انواع تبلیغات ، تبلیغات مجازی جایگاه ویژه ای دارد. این نوع تبلیغات که در بستر اینترنت انجام می شود، می تواند کمک شایانی به کسب و کارها کند تا با حداقل هزینه و بهترین بازدهی اقدام به تبلیغات نمایند. در ادامه با این نوع از تبلیغات آشنا خواهیم شد.

تبلیغات مجازی

تعریف های مختلفی از تبلیغات مجازی بیان شده است. در جایی تبلیغات مجازی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، این نوع تبلیغات، نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت ها و پایگاه های پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید تعریف شده است. در فرایند تهیه و اجرای تبلیغات مجازی، شرکت های تبلیغاتی، ناشران اینترنتی و تبلیغ ‌دهندگان (سازمانها و شرکتهای تولیدی و خدماتی) درگیرند.

تاریخچه تبلیغات مجازی

تبلیغات مجازی پیشینه ی زیادی ندارد. به همین علت است که هنوز و بعد از گذشت 23سال هنوز پویا است و ساز و کار مشخصی به خود نگرفته است. تبلیغات مجازی برای اولین بار و بصورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌ بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. البته در آن زمان این بنر ها آنقدرها کاربرد تبلیغاتی خود را نمایان کردند.

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند (کای و مداف ۱۹۹۹). در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد و در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی کرد. این سال ها ابتدای تبلیغات مجازی و اینترنتی است که در عرض 13 سال روند فوق العاده خوبی را طی کرد.

روند تبلیغات مجازی در دنیا

همانطور که گفته شد، روند تبلیغات مجازی فوق العاده بوده و پیشرفت های فوق العاده خوبی را تجربه کرده است. تبلیغات مجازی از زمان پیدایش (سال ۱۹۹۴) تا سال ۲۰۰۷ شاهد رشد بسیار زیادی بوده‌ است. بطوری که حجم درآمد تبلیغات مجازی از رقم ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به رقم ۱۳۰۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده‌ است. این روند در سال های بین 2007 تا 2017 به بالاترین رشد خود رسیده و هم اکنون یکی از برترین نوع تبلیغات به شمار می رود.

تبلیغات مجازی در ایران

تبلیغات در ایران جایگاه ویژه ای دارد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. البته تبلیغات مجازی در ایران هنوز آن طور که باید جای خود را در دنیای کسب و کارها باز نکرده است. اگر مدل روند ورود تکنولوژی در ایران را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که نتایج دقیقا همانند سایر کشورهاست اما با اندکی تاخیر؛ به همین علت می‌ توان گفت، تبلیغات مجازی هم به زودی جای پای خود را خواهد یافت و وارد بودجه تبلیغاتی شرکت ها خواهد شد. به زودی شاهد این خواهیم بود که مدیران دیگر نخواهند پرسید که آیا تبلیغات مجازی موثر است یا نه. با وجود آنکه اینترنت و فرهنگ و نیازهای وابسته به آن در ایران دیرتر از سایر کشور‌ها وارد شده ولی به دلیل جوان بودن جامعه ایرانی با گام های بسیار سریع تری در حال پیشرفت است.

چرا تبلیغات مجازی؟

اینکه چرا باید به سمت تبلیغات مجازی پیش برویم و اینکه تا چه اندازه این نوع تبلیغات تاثیرگذار است، باید در یک مقاله مجزا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اما آنچه به صورت خلاصه می توان گفت این است که تبلیغات مجازی در درجه اول از تبلیغات محیطی ارزان تر است و همچنین این نوع تبلیغات به شدت تاثیر بیشتری دارد. شما با این نوع تبلیغات می توانید به صورت خاص بر روی برخی مخاطبین خاص تمرکز کنید و ساده تر جواب بگیرید.

تبلیغات مجازی بستری ساده و مهیا شده برای کسب و کارهای مختلف است تا بتوانند خود و کسب و کارشان را در معرض نمایش قرار دهند. شرایطی که به این سادگی نمی توان از کنار آن عبور کرد. برای دریافت مشاوره تبلیغات اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.