شاید این نام کاملا واضح و گویا باشد و به همان نسبت نیز ساده و قابل تحلیل به نظر بیاید: بازاریابی اینترنتی.
در نگاه اول، می توان آن را به استفاده از اینترنت برای بازاریابی تعبیر کرد. همانطور که برای بسیاری از اتفاقات و اقدامات دیگر، اینترنت می تواند یکی از عوامل و ابزارهای پیش برنده و یاری دهنده باشد.
در امور کسب و کار و تجارت نیز طی چند دهه ی اخیر، اینترنت به عنوان فضایی که به موازات دنیای واقعی قابل فعالیت برای انسان است، توانسته بخش بسیار مهمی از دنیای بین فروشنده و خریدار را پوشش دهد. می توان این گونه تعبیر کرد که دو یا چند طرف یک مبادله ی تجاری، وارد فضای مجازی شده و سپس به گفتگو و تبادلات اقتصادی و سودآور خود خواهند پرداخت.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

در حقیقت بازاریابی اینترنتی، به دنبال تجارت و داد و ستدهای اینترنتی به وجود امده است. در این داد و ستدها، شاید حتی هیچ کالا و هیچ اسکناسی توسط فروشنده و خریدار رد و بدل نگردد. چرا که دنیای مجازی چنان جایگاه جدا نشدنی و ضابطه مندی در اختیار گرفته که می توان در فضای آن میلیاردها تن محصول و همچنین هزاران میلیارد دلار پول را نگهداری و یا جابجا کرد.
البته در بسیاری از موارد مربوط به تجارت اینترنتی، تنها بخش هایی از فرآیند تجارت یعنی پرداخت پول توسط اینترنت انجام می گیرد و سایر جوانب دیگر از جمله تحویل کالا و بررسی رضایت مندی و … به صورت حضوری یا تلفنی محقق گردد. این حالت را می توان قدیمی ترین نوع تبادلات اینترنتی دانست که توسط افراد یا شرکت های ارائه دهنده و عرضه کننده ی کالا، توسعه و پیشرفت های غیر قابل باوری را پیموده تا به جایی که اکنون می شناسیم رسیده است.
اما در تبادلات پیشرفته تر، ممکن است کالا و خدمات در جای دیگری تحویل گردد ولی کلیه مراحل آن به صورت اینترنی انجام شده باشد. همچنین تجارت الکترونیک می تواند بین چند نفر به صورت همزمان انجام شده و کالاها و پروژه های متفاوتی بسته به نیاز هر یک تحویل و تحول گردد.
به دنبال گسترش موضوع تجارت الکترونیک و تجارت اینترنتی، می بایست برای همراه همیشگی تجارت، یعنی بازاریابی نیز جایگاه و نقش ویژه ای قائل شد. چرا که بازاریابی جزئی جدا ناشدنی از گردش کارهای تجاری بوده و بدون بازاریابی مناسب، فروشنده و ارائه دهنده ی خدمات و کالا در دنیای امروز، فرصت ها و پایگاه چندان معتبر و با ثباتی نخواهد داشت.
می توان نتیجه گرفت که با روند فعلی، به موازات گسترش تجارت اینترنتی، بازاریابی اینترنتی نیز شکوفایی و توسعه ی جالب توجهی داشته است. در واقع بازاریابی اینترنتی به دلیل تفاوت های بسیار ویژه نسبت به بازاریابی سنتیف خود جداگانه به یک حوزه ی شغلی و به یک صنعت بسیار پویا تبدیل شده است.
در بازاریابی اینترنتی، به جای فروشنده و خریدار که موضع و جایگاهشان مشخص است، اینبار بازاریاب و جامعه ی مخاطبین وی وارد فضای مجازی می شوند. این جامعه ی مخاطب، به روش ها و طرق مختلف شناسایی، انتخاب و در معرض ارتباط و تبادل نظر و معرفی قرار داده می شوند. بهتر است این جامعه ی مخاطب را مشتریان بالقوه بنامیم و یکی از مهم ترین مهارت ها و توانمندی های یک بازاریاب حرفه ای، تبدیل بخش بیشتری از مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی است. آنگاه این مشتریان در مسیر تجارت با فروشنده ارتباط خواهند داشت.
برای بازاریابی اینترنتی، روش ها و شاخه های گوناگونی تعریف شده است. بهتر است این طور عنوان کرد که گسترش روز افزون و همچنین کاربردها و استقبال هر چه بیشتر از بازاریابی اینترنتی طی سال های اخیر، باعث شده تا این رشته ی نسبتا نوپا، در رشته های متفاوت و منفک از یکدیگر تحلیل گردد.
یکی از مهمترین روش ها برای بازاریابی اینترنتی که اتفاقا یکی از شناخته شده ترین آنها نیز به حساب می آید، بازاریابی با موتورهای جستجو است. این روش اشاره به استفاده از موتورهای جستجو توسط مشتری بالقوه و بازاریاب دارد تا این دو گروه بتوانند به درستی یکدیگر را پیدا کرده زمینه ی ارتباط مشتری واقعی به فروشنده و صاحب کالا فراهم شود.
از جمله دیگر روش های بازاریابی اینترنتی را می توان بازاریابی شبکه های اجتماعی دانست. این شاخه نیز بر اساس قابلیت ها و نحوه ی ارتباط افراد با شبکه های اجتماعی مختلف، توانسته مسیر روشن و قابل توجهی را در مسیر تسهیل تجارت و بازرگانی و انواع مبادلات منجر به سودآوری اقتصادی، ترسیم و مشخص کند.
همچنین ویدئو مارکتینگ یعنی ساخت ویدئو ها و تیزرهای تبلیغاتی یا معرفی و آموزش نیز از دیگر راه های بازاریابی مارکتینگ است که می تواند برای اقشار مختلف جامعه با سطح آشنایی کمتر از اینترنت، ملموس و مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.