تجارت الکترونیک را می توان یکی از عباراتی نامید که حتی برای مردم عادی و یا افرادی که نسبت به روش ها و معنای بین المللی و محتوای آن کاملا بی اطلاع هستند، حداقل عنوان و تعریف سطحی از آن بیگانه و ناشنیده نیست.

شاید دلیل فراگیر بودن، آن است که این تجارت لزوما به معنای استفاده از اینترنت و صفحات وب نبوده است و نمی توان صرفا به تبادلات اقتصادی از طریق اینترنت و با استفاده از موتورهای جستجوگر و یا مرورگر های اینترنتی، عنوان تجارت الکترونیک را اختصاص داد.

اگر بخواهیم ساده تر منظور این عبارت را شرح دهیم، جالب است بدانید که عمر تجارت الکترونیک حداقل ده سال از عمر پیدایش و راه اندازی صفحات مرورگر وب طولانی تر است.

در حقیقت فرآیند استفاده از امکانات غیر فیزیکی و سنتی برای داد و ستد و خرید و فروش کالا و حتی گشایش باب یک همکاری اقتصادی و تجاری، لزوما وابستگی به مرورگرهای اینترنتی نداشته است.

در طول دهه شصت میلادی، یعنی حدود پنجاه سال پیش، استفاده از امکانات دیجیتال برای برخی مقاصد شخصی و محدود اقتصادی اغاز شد. یکی از انواع این اقدامات دریاف پول از جعبه های الکترونیکی یا همان ای-تی-ام های اولیه بوده است که ورود آن به ایران از دهه پنجاه شمسی آغاز شد.

باید توجه داشت که آغاز دریافت پول از عابربانک و یا ذخیره حساب مشتریان یک فروشگاه و بانک توسط حافظه الکترونیک، به معنی تجارت الکترونیک نیست.

تجارت الکترونیک در حقیقت به تبادل کالا، خدمات و یا ایده و پروژه و پول از مجرای لوازم و مسیرهای الکترونیکی اشاره دارد. اتفاقی که از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد میلادی آغاز شده است.

با توجه به دو سمت این تجارت که شامل ارائه دهنده و گیرنده ی کالا یا پروژه و پول می شود، می توان نتیجه گرفت که این نوع مدرن تجارت به طور کلی در 4 حالت قابل تفکیک است:

یکی از این حالات، زمانی است که دو طرف تجارت را دو موسسه یا دو شرکت تجاری تشکیل دهند. در این نوع از تجارت، یک شرکت به عنوان فروشنده و دیگری به عنوان خریدار است و البته شرکت خریدار هم می تواند واسطه ی خرید از شرکت فروشنده ی قبلی و فروش به افراد یا شرکت های جزئی بعدی باشد.

مسلما در این حالت به دلیل مسائل و مشکلات جانبی و پیش نیازهای حقوقی و قانونی هر تجارت، لازم است که سایر نکات و ملزومات این تبادل نیز در نظر گرفته شود. بعنوان نمونه صحت و اعتبار قراردادها، تبادلات مالی از حساب های بانکی و همچنین فرآیند تحویل و تحول کالا در صورتی که جنس یا محموله ای فیزیکی باشد، همگی باید به عنوان جوانب گوناگون تجارت الکترونیکی میان دو نهاد یا شرکت، لحاظ گردد.

حالت بعدی، زمانی است که ارائه دهنده یا فروشنده یک شرکت و موسسه اما گیرنده یا خریدار، شخص حقیقی می باشد. در این حالت که بخش قابل توجهی از ارتباط مجازی افراد گوناگون با شرکت های فروشنده یا ارائه دهنده ی خدمات را شامل می شود، محصولات و خدمات بسیار متنوعی در معرض عرضه قرار می گیرند و یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مثال ها برای این نوع تجارت الکترونیک، فروشگاه اینترنتی آمازون است.

در حقیقت این بخش از تجارت الکترونیک برای بسیاری از افراد عادی ملموس تر و آشنا تر است. همچنین برای اهالی قدیمی کسب و کار که آشنایی چندانی با اینترنت و فضای مجازی ندارند، این نوع تجارت الکترونیک ایده ی قابل توجه و گزینه ی قابل تاملی شده است و عموما این قشر از افراد نیز باور کرده اند که صرف وقت و هزینه روی فروش کالا و ارئه ی خدماتشان از طریق فضای وب یا کانال ها و قابلیت های دنیای مجازی، می تواند منجر به گسترش دامنه ی فروش و توسعه بازار و افزایش تعداد مخاطبانشان گردد.

حالت سوم تجارت الکترونیک، زمانی است که شخص حقیقی در جایگاه فروشنده ی کالا یا پروژه و موسسه یا شرکت در جایگاه گیرنده و خریدار قرار می گیرد. بدون شک در نظر گرفتن قوانین مالی و بازرگانی معمول ملی و بین المللی نیز در این حالت می تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی حقوقی در آینده شود.

به عنوان نمونه می توان ارائه مشاوره، مقاله و یا فروش یک محصول خانگی به شرکت خریدار را یکی از مصداق های این روش در نظر گرفت.

چهارمین حالت معمول، در صورتی خواهد بود که هم خریدار و هم فروشنده، دو شخص حقیقی باشند. طبیعی است که این تبادل الکترونیک در بیشتر موارد بر اساس اعتماد متقابل و ریسک پذیری بیشتر محقق می شود و البته از سختگیری و پیچیدگی ها و ملاحظات کمتری نیز برخوردار است.

یکی از معمول ترین و آشنا ترین مثال های تجارت الکترونیک مصرف کننده به مصرف کننده، فروشگاه e-bay می باشد که فضایی را برای افراد فروشنده و خریدار فراهم کرده تا به تبادل تجاری بپردازند.

در مجموع می توان علت ورود کسب و کارهای قدیمی به تجارت الکترونیک با هر یک از این روش ها و حالات را در صرفه جویی زمان و انرژی و همچنین امکان دسترسی به بازارهای خرید و فروش در فواصل جغرافیایی بیشتر نامید. برای دریافت مشاوره تجارت الکترونیک اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.